Jelentős kínálat van manapság autós témájú műsorokból, arra nem is vállalkoznék, hogy mindet összeszedjem, elsősorban a hazai gyártásúakat gondoltam összeszedni, de persze a végére bekerül pár külföldi is amik mellett nem lehet szó nélkül elmenni a témában, azok a második részben szerepelnek majd.

AutóVízió – M1

A “királyi” TV autós műsora kéthetente szombatonként látható 13:00 körül a MotorVízióval váltásban. Állandó műsorvezetője Istenes László, aki már ’94 óta vezet autós műsorokat (meg egyéb témájú adásokban is feltűnik), ezt pedig 2003-óta teszi az M1-en, de mellette rádióban is hallható néha. Azt kell, hogy mondjam remek a műsor, általában van két tesztautó, egy vendég (híres ember), aki a saját autóját mutatja be, valamint némi hír és/vagy baleset megelőzés. A műsorvezető tökéletes választás, érthetően és értelmesen beszél, nem akarok elaludni rajta és kellőképpen érti is azt amiről beszél. Megkapják az újdonságokat is, autókiállításokról is van helyszíni beszámoló. Az egész műsor gördülékeny, nem érezni azt, hogy erőlködve sikerül csak kitölteni a műsoridőt. Az mtv.hu-n vissza is nézhetők a korábbi adások, egyetlen baja a műsornak, hogy kéthetente látható csak, remélem nem fogják kiherélni a struktúrából. A képi világon lehetne mit javítani, de még így is kimagasodik a hazai mezőnyből. Kicsit keveset is írtam erről a műsorról, de ez azért van, mert sokat nem tudok hozzátenni, ez tipikusan az a példa, amikor nincsen semmi különleges és egy extra nélküli képi világot elvisz a hátán a műsorvezető.
10/9

Autómánia – RTL Klub

Ez a műsor maga a borzalom és erről főleg a műsorvezető Gyulai Balázs tehet. Egyszerűen nem ért se az autókhoz, se a műsorvezetéshez, amivel alapvetően semmi baj sem lenne, ha nem ő lenne az RTL Klub autós és autósportos műsorvezetője. Jelen műsor mellett feltűnik időnként az F1 közvetítések előtt-között-után látható beszélgetős időkitöltés vezetőjeként, de bár ne tenné. A minden valóságot nélkülöző összeesküvés elméletei a meghívott vendégekből is gyakran csak egy mosolyt váltanak ki (mégiscsak durva lenne ha simán lehülyéznék). Az Autómániában is a dagályos vég és értelem nélküli körmondatok jellemzőek rá és tipikus, hogy az egy autóra jutó idő majdnem fele megy el a formára, ami egyrészt szubjektív, másrészt mindenki látja. Sajnos itt is bizonyítja az RTL Klub, hogy a hozzáértés egyáltalán nem feltétel a műsorvezetőiknél (tisztelet a néhány kivételnek), itt egyéb képességek alapján lehet adásba kerülni.
Bár nem vagyok motoros, de azok a részek nyújthatnak némi felüdülést, azokat ugyanis Szabó Zoltán vezeti, egyedül ő értékelhető a műsorban, világosan és értelmesen mond okosakat (már amennyire motorozás nélkül ezt meg tudom ítélni).
A felvételeknél gyakran látni átmenetes szűrőt, biztos sok Top Geart néztek, de a megvalósítás miatt azt kell, hogy mondjam nem nézték eleget, mert borzalmasan fest, próbálkoznak dinamikus hatást kelteni, de inkább csak kusza kapkodás lesz belőle, a kevesebb több lenne.
10/1

Grand Prix – Hálózat TV


Ez egy rendkívül érdekes műsor (is lehetne). Leggyakoribb témája talán az F1, de más autó és motorsporttal is foglalkoznak benne általában egy meghívott vendéggel beszélget a műsorvezető. Na és itt jön a legnagyobb probléma, ugyanis ismét Gyulai Balázzsal találkozhatunk benne természetesen ugyanolyan képességekkel veselkedik neki ennek a feladatnak is mint a másik csatornán és bizony ugyanakkora bukta a vége itt is. Az F1-es részeket általában az vágja tönkre (a sok légből kapott okoskodás mellett), hogy “szakértőként” Dávid Sándor szokott közreműködni. Ezzel sajnos csak az a probléma, hogy ő már akkor sem értett az F1-hez amikor közvetítette. Annyi előnye van, hogy régen nem egy bevásárlóközpont liftjéből (mekkora égés volt ez) ment a közvetítés, hanem a helyszínről, így rengeteg érdekes sztorija van, ami mostanában csak az F1 magazin műsorából derül ki, hiszen egy kis stáb azért még kint szokott forgatni.
10/2

Gigamad – Viasat3


Sajnos ez a műsor is a személyeknél bukik el. Kővári Barna nem ismeretlen az autóbuzériában hozzám hasonló szinten lévők előtt, a rali pályákra sokan csak miatta mentek ki régen. Üde színfolt volt amikor meghívták valahova, vagy interjút adott, valószínűleg ezek miatt is kérték fel a műsorvezetésre. Ezzel csak egy gond van, ami 5 percben pár havonta szórakoztató, az egy kb 20 perces autós műsorban már nem feltétlenül. Sajnos ugyanazokat frázisokat és szófordulatokat puffogtatja el pár percenként és ez bizony hamar fárasztóvá válik. Amikor drift versenyek helyszíni kommentátora volt ugyanez volt a helyzet, 10-15 perc alatt végére ért a repertoárnak és onnantól sajnos egyre fárasztóbbá vált a műsor. Ha egy kicsit kevésbé akarna humoros lenni sokkal jobb lenne. Műsorvezető társa Nagy Sándor, akivel remekül elmarhulnak a kamera másik felén, csak számomra ez egyáltalán nem szórakoztató. Az autókhoz kb anyám szintjén (vagy még annyira sem) ért, legmeghatározóbb melléfogása, amikor egy Citroen emblémájára azt mondta, hogy bumeráng és a baj az, hogy Barna felől sem jött a helyreigazítás, hogy nem, te marha, az Andre Citroen szabadalmaztatott V alakú fogakkal ellátott fogaskerekéről származik…
10/2

Sportverda – Sport1

Tordai István vezeti a műsort, aminek fájdalom minden perce. Akár még jó is lehetne, ha találnának egy műsorvezetőt, aki tud értelmesen beszélni a kamera előtt, illetve egy cseppet ért az autókhoz. Van itt is híres vendég, volt többször veterán autó, illetve egy használt autó kereskedésből nagy teljesítményű autókat (pl AMG) is kapnak, de az embert ezek sajnos nem helyettesítik és ezen csúnyán elvérzik ez a műsor, néha viccelni is szeretne, de ez már tényleg a fizikai fájdalom határát súrolja, ezért nem is kínzom magam vele. Régebben ő vitte az Autóvizióval váltásban futó Motorvíziót, hasonló tehetséggel, nem tudom az a műsor az övé-e még.
10/0

Ennyi hazai gyártású műsort válogattam össze, a cikk második részében megnézzük hogy csinálják ezt tőlünk szerencsésebb országokban.