A szabadedzésekkel hivatalosan is elindult a 2011-es F1 szezon Ausztráliában. Az idei új szabályokról már írtam korábban, most viszont van amit már működés közben is láthattunk.

Az eredményekről ugyanazt tartom mint az előszezoni tesztekről. Lehet nézegetni, figyelni az időeredményeket, összehasonlíthatjuk egymással a csapatokat, pilótákat csak épp semmi értelme. Még ilyenkor is rendre különböző stratégiákkal, beállításokkal mennek ki a pályára a pilóták, gyakran csapaton belül is eltérőek a taktikák. Mióta tilos a szezon közben tesztelni ezeket a lehetőségeket is tesztelésre használják a csapatok. A Red Bull például hosszabb etapokat teljesített a második szabadedzésen és a végén már nem is mentek ki a pályára. A Williams kétféle első szárnyat is kipróbált és az összes csapat most keresgélte az állítható hátsó szárny határait, aminek az lett a következménye, hogy rendszeresen a sóderágyon fordultak el a pilóták, A Ferraris Felipe Massa különösen sokat volt a pályán kívül, ő nagyon nem találta az ideális pontokat.

Azért íme az első szabadedzés eredménye:

Ez pedig a második listája:

Szerintem ezekből csak a helyszíni csapatok tudnak bármi következtetést levonni, ők nagyjából látják, hogy a többiek milyen etapokat, milyen gumin futnak. Nekünk majd az időmérő adja az első támpontot, amire csak szombat reggelig kell várni.

Az időeredményeknél sokkal érdekesebb volt nézni az állítható hátsó szárnyak mozgását, amit a hátrafelé néző kameráknak hála remekül lehetett látni. Maga a mozgatás gyors és nemrég már az is kiderült, hogy az alaphelyzetbe állításhoz nem kell gombot nyomni, az a fékpedál érintésekor magától megtörténik. Az első szabadedzésen szabadon lehetett használni, a második nagy részén csak a verseny szabályok szerint, azaz a hátul haladó állíthatja akkor, ha egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest. Csináltam két képet a videóból, hogy lehessen látni mekkora is a különbség a két állás között.

Előzési helyzet:

Normál helyzet:

Tekintve, hogy ebben a sportágban millimétereket szoktak állítgatni és annak is érezhető eredménye van, ez kifejezetten jelentős különbségnek számít. Valamint a rengeteg pilóta sem véletlenül csúszott túl a féktávon, biztos érezhető mikor melyik pozícióban van a légterelő lapka. Hogy ezzel majd tényleg több lesz-e az előzés vasárnap kiderül, az edzésen úgy érződött képes komoly sebességkülönbséget okozni.

Ami talán még ennél is érdekesebb, az Vettel kereke volt amikor egy pár körös etap után visszatért a boxba. A korábbi cikkemben is írtam, hogy többen is arra panaszkodtak, hogy nagy, esetenként akár tenyérnyi darabok szakadnak ki a gumi futófelületéből. Na erre láthattunk egy szép példát, tenyérnyi ugyan nem volt, de, hogy ezek az érzékeny autók megérzik, az tuti. Érdekes egyébként, hogy a képet elnézve olyan mintha futózva lenne a gumi és csak a külső felhordott rétegből vált volna le a hiányzó darab. Meglátjuk vasárnap hogy bírják majd, de Vettel szerint a korábbi hírek ellenére akár az is elképzelhető, hogy két cserével ki lehet húzni a futamot, ezt a saját 23 körös kemény keveréken teljesített etapja alapján nyilatkozta.

Időmérő szombaton 7 órától, futam vasárnap 8-tól.

Formula1.com 2011 néven hivatalos programot készített az FIA, Android és iOS eszközökön elérhető jelenleg, regisztráció szükséges hozzá, de az gyors és ingyenesen használható. Nekem csak sokadik próbálkozásra lépett be, kommunikációs hibára hivatkozott a program, remélem ezt még javítják majd.

A következőket tudja:

Live timing
– driver number, name and position
– lap times, sector times, session countdown and lap count
– straight-line speeds
– track status indicator
– text commentary
– lap chart

Circuit data
– air and track temperatures
– humidity, air pressure and rainfall
– wind speed and direction

Additional features
– practice, qualifying and race results
– race timetable
– season calendar
– championship standings