Az idei szezonra is sok új szabályt betartva kellett a csapatoknak újraépíteniük a versenyautóikat. Nézzük a fontosabbakat, közvetlenül a szabály után pedig leírom mit is gondolok róla.

  • Az idei évtől a Pirelli szállítja majd a csapatok gumijait, ez mindenkinek új lesz, kiderül majd melyik csapat tud a legjobban alkalmazkodni az új gumikhoz. A tesztelések nyilatkozataiból látszik, hogy nem teljesen elégedettek a pilóták, néhányan túlzott kopásra panaszkodnak. Ezt a gyártó azzal indokolja, hogy ez tudatos tervezés eredménye, még olyat is lehetett olvasni, hogy az a cél vele, hogy egy kiállással ne lehessen végigcsinálni a futamokat. Az továbbra is megmarad, hogy mindkét keveréket fel kell használni a futamon, de kiegészül még azzal is, hogy ha valamilyen oknál fogva hamarabb lesz vége a versenynek és lesz olyan aki még nem rakta fel a másik keveréket, az idejéhez 30 mp-et hozzáadnak.

Ez szerintem már tavaly is idióta szabály volt. Évek óta azért sír mindenki (egyes csapatvezetők nem), az FIA pedig külön munkacsoportot is létrehozott, hogy nincs elég előzés. Erre mit csinálnak? Egy újabb eszközt adnak a csapatok kezébe, amivel taktikázni tudnak, így csak igyekeznek tovább kint tartani a pilótát és már meg is “előzték” a boxban a másikat. Én eltörölném a kötelező kiállásokat, semmi szükség rájuk, akkor pedig muszáj lesz a pályán előzni, mert máshogy nem kerülhetne az előtte lévő elé. Azt már eddig is láthattuk, hogy még a nem arra tervezett gumikkal is lehet(ne) teljesíteni egy teljes futamot.

  • A hátsó szárny egy elemének dőlésszöge állítható lesz, (állítólag) elősegítve az előzést. De nem ám akármikor, az első két körben egyáltalán nem lehet majd használni (gondolom az elektronikában lesz tiltva) és utána is csak akkor lehet aktiválni, amikor a versenyző az előtte haladóhoz képest 1 mp-en belülre került, ezt egyébként majd egy felvillanó LED jelzi a pilótának. A szárny a fékpedál érintésére visszaáll a kiinduló helyzetbe, hogy a kanyarban meglegyen a kellő leszorító erő. Szorosan ehhez kapcsolódik, hogy idén visszatér a korábban már alkalmazott KERS rendszer, ami tiltva ugyan nem volt, csak a csapatok megegyeztek, hogy nem használják, idénre azonban előveszik.

Gratulálok, lassan tényleg Playstation szinten leszünk, a pilóták tekergetik ugyan a kormányt, de nyerni az fog, aki emellett a legügyesebb gombnyomogató? Az más kérdés, hogy az F1 a technika és a motorsport csúcsa, ezért élen kell járniuk, de én nem gondolom, hogy ez lenne a jó irány. Kicsit az az érzésem, hogy igazából maguk (nem a csapatok, hanem az FIA, FOTA, FOM) sem tudják igazából mihez is nyúljanak. Kapkodnak össze-vissza. Bevezették a költségcsökkentést, hogy kisebb csapatok is beléphessenek. Rendeben jöttek is, de mivel kevesebb a pénzük lassabbak az autóik, feltartják a többieket, erre idén visszahozzák a 107%-os szabályt. Tehát jöhetnek, de ha lassúak nem indulhatnak, akkor meg minek vannak ott? Az FIA elnöke Jean Todt úgy szeretne bevonulni a történelembe, mint aki meghonosította a környezetbarát technológiákat. Éljen, örülünk, hogy a versenyautók, amik ugye elég kevés km-t tesznek meg pár literrel kevesebbet fognak fogyasztani, ugyanakkor ahhoz, hogy az egész csapat megjelenjen egy futam helyszínén töménytelen mennyiségű üzemanyagot égetnek el a szállító járművek (kamion, repülő). Ha azoknál érnének el egy kevés megtakarítást sokkal zöldebb lehetne az egész széria, mintha a versenyautók fogyasztását lefelezik. Számomra ez az egész csak képmutatás, mert nem hiszek abban, hogy a versenyautók KERS rendszere bármikor is bekerülne az utcai modellekbe, mert egyszerűen más célra készültek.

  • Betiltották az F csatornát és a dupla diffúzorokat, módosítottak a padlólemezek ellenőrzési rendszerén, betiltották a kerékcsavarokra helyezett burkolatot és megerősítették a felfüggesztések bekötését, hogy kisebb eséllyel szakadjanak le. Eltűnnek a hatalmas motorburkoló uszonyok, fixálták a súlyelosztást, a váltók öt futamosak lesznek.

Ezekhez nem nagyon lehet mit hozzáfűzni, az F csatorna eltűnésének örülök, a többin kívül meg van még egy rakás apró műszaki változás, ami csak a csapatoknak számít.

  • 2013 kezdődik majd egy (régi) új korszak, mert jönnek majd az 1,6-os négyhengeres turbós motorok. Ez még odébb lesz, de pár részlet már most ismert, 500 bar nyomással működő direkt befecskendezés, maximum 12 ezres fordulat, maximális 100 kg/órás üzemanyag szállítás, természetesen valamilyen KERS rendszerrel kiegészítve.

A motor felépítése szerintem mindegy, a mérnökök úgyis kicsavarnak belőlük mindent amit csak a szabályok megengednek (vagy nem tiltanak), a kisebb motorral pedig veregethetik majd a vállukat, hogy mennyire környezetbarát szakág az F1. Sokkal nagyobb baj szerintem az év közbeni tesztelés és motorfejlesztés tiltása, mert így kis túlzással fixálják az év elején kialakult erősorrendet és nagyon kis esély van csak arra, hogy egy csapat év közben magára találjon és felzárkózzon az élcsapatokhoz. Ez persze megint a költségcsökkentés miatt van, amit a csapatok is támogatnak, de nem hiszek abban, hogy egy óriásvállalat megállítaná a fejlesztéseit, ha elérte a küszöböt, nyilván átcsoportosítással megoldják.
Másik fő problémának tartom, hogy minden évben sok változás van és ezért követhetetlen az egész, ha megint a kisebb költségvetésű csapatokat nézzük, mire a kisebb fejlesztési költség miatt alaposan kitapasztalnák az új szabályokat már véget is ér az idény és úgy mint most is, gyakorlatilag dobhatnak ki mindent és nulláról kezdhetik az egészet.

Persze idén is különböző megoldásokat láthatunk majd, a Renault például az oldaldobozok előtt vezeti a padlólemez alá a kipufogót, a McLaren L alakú levegőnyílást alakított ki oldalt, a Toro Rosso padlólemeze felett (a padlólemez és kasztni között) is áramolhat levegő, a Williams rendkívül kompakt váltót épített, ezért az autóik hátsó traktusa más mint a többieknél…
Meglátjuk majd melyik csapat indult el jó úton, de a bahreini tüntetések miatt majd csak Ausztráliában március 27-én. Az év eleji teszteket meg hagyjuk, pont semmit nem lehet megtudni, semmit nem ellenőriznek, régebben a kis csapatok mindig kiugróan szerepeltek, így próbáltak még szponzort szerezni maguknak spéci üzemanyaggal, módosított motorokkal, év közben meg szépen eltűntek a mezőnyben.

Remélem jó idény lesz, de ahhoz előzések is kellenek majd. Az, hogy sok esélyes van az utolsó futamon érdekes lehet, de ha nincs előzés, csak körözgetnek és a boxban helyet cserélnek, akkor az egészet megette a fene.